Forstyrrelser i strømnettet
Onsdag den 3. mai kl 15:36 var det forstyrrelser i strømforsyningen i en kort periode, og som kunne merkes hos deler av vår kundemasse på Helgeland.
Hendelsen startet i sentralnettet som Statnett har ansvaret for. Etter dialog med Statnett og egne interne granskninger ser vi at hendelsen har ført til en cirka 4 sekunders spenningsstigning i strømnettet på opp mot 299 volt i deler av linjenettet.
Normal spenning skal være på 230 Volt +/- 10 %, som gir en øvre grenseverdi på 253 Volt. Det er forskrift om leveringskvalitet som beskriver kravene, og det skal sies at elektrisk utstyr er laget for å tåle mer enn det forskriftskravet har satt rundt spenning.
Ødelagt utstyr – erstatning
Har du mistanke eller konstatert at elektronisk utstyr er ødelagt, anbefaler vi at du bruker ditt forsikringsselskap for å håndtere taksering og utbetaling av erstatning.
Vi gjør oppmerksom på at i mange tilfeller kan det bare være en sikring som er røket i elektronikken eller en restart som trengs, og derfor kan det være lurt å få forsikringsselskapets takstmann, elektriker eller elektroverksted til å undersøke skadeomfanget.
Det er viktig at du tar vare på all dokumentasjon rundt håndtering av skaden, inklusive kostander med elektriker/elektroverksted.
Den forhøyde spenningen skulle ikke ha oppstått og derfor vil også egenandelen bli dekket som berørte kunder har hos forsikringsselskapet, hvis dokumentasjonen er på plass og målingene viser overspenning i dette området.
Når ditt forsikringsselskap har behandlet din sak så vil de sende et såkalt regresskrav til ansvarlig aktør. Dette er noe du ikke behøver å tenke på.
Har ikke forsikring / ønsker ikke å bruke
Hvis man ikke går via sitt forsikringsselskap som vi anbefaler så kan utgiftene sendes direkte til oss i Linea, via epost: post@linea.no. Da er det spesielt viktig at all dokumentasjon er vedlagt, og gjerne med bilder at ødelagt elektronikk.
Dokumentasjonskrav:
- Skriv noen ord hva som ble skadet, og adressen (eventuelt målernummer som finnes på faktura)
- Dokumentasjon på at skaden skyldes høy spenning. Dette kan for eksempel elektriker og/eller elektroverksted gi deg.
- Ta gjerne bilde(r) av skaden.
- Kopi av faktura på reparasjon av skaden.
- Kontonummer som eventuelt erstatningsbeløpet skal utbetales til.
På vegne av alle berørte kunder beklager Linea denne hendelsen.