Vi kan informere at den 26.05.2025 kl. 09:12 hadde vi en hendelse i vårt nett, som medførte forhøyet spenning for noen av våre kunder i Leirfjord kommune. Spenningen har vært utenfor kravene i «Forskrift om leveringskvalitet».
Har du mistanke eller konstatert at elektronisk utstyr er ødelagt, anbefaler vi at du bruker ditt forsikringsselskap for å håndtere taksering og utbetaling av erstatning.
Vi gjør oppmerksom på at i mange tilfeller kan det bare være en sikring som er røket i elektronikken eller en restart som trengs, og derfor kan det være lurt å få forsikringsselskapets takstmann, elektriker eller elektroverksted til å undersøke skadeomfanget. Det er viktig at du tar vare på all dokumentasjon rundt håndtering av skaden, inklusive kostnader med elektriker/elektroverksted.
Den forhøyede spenningen skulle ikke ha oppstått og derfor vil også egenandelen bli dekket som berørte kunder har hos forsikringsselskapet, hvis dokumentasjonen er på plass og målingene viser overspenning i dette området.
Når ditt forsikringsselskap har behandlet din sak så sender de et såkalt regresskrav som vil gå til Linea. Dette er noe du ikke behøver å tenke på.
Har ikke forsikring / ønsker ikke å bruke
Hvis man ikke går via sitt forsikringsselskap som vi anbefaler så kan utgiftene sendes direkte til oss i Linea, via skjema her:
Da er det spesielt viktig at all dokumentasjon er vedlagt, og gjerne med bilder av ødelagt elektronikk.
Dokumentasjonskrav:
- Skriv noen ord hva som ble skadet, og adressen (eventuelt målernummer som finnes på faktura)
- Dokumentasjon på at skaden skyldes høy spenning. Dette kan for eksempel elektriker og/eller elektroverksted gi deg.
- Ta gjerne bilde(r) av skaden.
- Kopi av faktura på reparasjon av skaden eller kvittering på nytt kjøp.
- Kontonummer som eventuelt erstatningsbeløpet skal utbetales til.