Dette innebærer at nye forespørsler til Linea som overstiger 1 MW vil bli satt i køsystemet for store deler av Helgeland. I enkelte kommuner er kapasiteten enda mer begrenset, og Linea har vært nødt til å sette en øvre grense på 100 kW for nye forespørsler.(se faktaboks).
Dette gjør det vanskelig å tilknytte boligfelt, mindre ny næringsvirksomhet og utvidelser av eksisterende næring. Typisk vil ny hurtigladestasjon for elbiler ha behov for omtrent 1 MW og en ny enebolig behov for ca 25 kW.
For å frigjøre kapasitet i linjenettet på Helgeland er Linea avhengig av at Statnett realiserer sine planer for sentralnettet så raskt som mulig. Linea er derfor spent på om Statnett vil klare å holde sine fremdriftsplaner for Helgeland, gitt den økte pågangen fra resten av landet. Det er essensielt at alle kommuner samarbeider for å påvirke rikspolitikerne til å prioritere Helgeland som region. Ny kraftutbygging må også prioriteres for å sikre samfunnsutviklingen, slik at regionen kan møte den økende etterspørselen og støtte videre grønn industri og samfunnsutvikling.
-Våre ansatte jobber nå fortløpende med å oppdatere og fornye våre egne områdeplaner som gjelder frem mot 2033. Et annet viktig tiltak er å legge til rette for tilknytning på vilkår, som betyr at vi slipper inn nye næringsprosjekter hvis vi kan koble dem ut i perioder når belastningen på linjenettet er for stor.
Vi øker også aktiviteten på vedlikehold og forsterkning av dagens nett. Som et annet akutt tiltak, inntil Statnett får bygd bedre kapasitet i sentralnettet, vurderer vi muligheten for å gjøre mindre ombygginger som gjør det mulig å drive linjene med høyere belastning for å få ut mer kapasitet. Ved å løse flimmersituasjonen i Rana vil vi også frigjøre flere hundre mega watt for midt- og Nord-Helgeland, forteller Benum.