I første omgang leverer Linea en strømkapasitet på 6 MW, med mulighet for ytterligere 2 MW utvidelse. Dette dekker behovene i byggefasen, flyplassdrift og elbillading – og er samtidig forberedt for framtidig elektrifisering av luftfarten når elektriske fly tas i bruk.
Linea sikrer strømforsyningen til ny storflyplass i Mo i Rana
Linea har ferdigstilt første fase av arbeidet med å etablere strømforsyning til den nye flyplassen i Mo i Rana. Prosjektet er gjennomført i tett samarbeid med Avinor og AF Gruppen, og legger til rette for både dagens og framtidens energibehov innen luftfart, transport og infrastruktur.


– En moderne flyplass er langt mer enn en rullebane og et terminalbygg. Den er en energikrevende og samfunnskritisk funksjon, og da må strømforsyningen være både robust, fleksibel og framtidsrettet, sier Ida Johnsen, prosjektleder i Linea.
Ny 22 kV-forbindelse styrker hele området
Som en del av prosjektet bygger Linea en ny 22 kV-forbindelse fra Plurheia trafostasjon til Gruben koblingsstasjon. Forbindelsen består av rundt 14 kilometer kabel, samt en kort luftlinje over elven Plura.
Prosjektet gjennomføres delvis i samarbeid med Avinor og AF Gruppen. Første byggetrinn – fra Plurheia trafostasjon til Gruben sykehjem – ferdigstilles i år.
Når fase to er fullført, vil forbindelsen også bidra til å avlaste strømnettet under Langvatn trafostasjon, ved å flytte last over til Plurheia.
– Dette gir bedre utnyttelse av strømnettet, økt forsyningssikkerhet og lavere KILE-kostnader ved eventuelle utfall. Samtidig får vi en tryggere strømforsyning til store deler av området rundt flyplassen, sier Kim Kildal, byggeleder i Linea.

Strøm til flyplass, nærmiljø og kritisk infrastruktur
Den nye kabelen skal forsyne nettstasjonen inne på Mo i Rana lufthavn, samt seks øvrige nettstasjoner knyttet til viktig infrastruktur i området – blant annet gatelys, renseanlegg og pumpestasjoner. I tillegg erstatter Linea to mastetrafoer med moderne, frittstående nettstasjoner.
Lineas nye nettstasjon på flyplassen er plassert inne i flyplassens energisentral, sammen med øvrige tekniske installasjoner. Transformatoren har en ytelse på 2000 kVA, og det er allerede klargjort plass for en ekstra transformator ved framtidig behov.
– Vi har nå spenningssatt forbindelsen fra Ildgruben og inn til flyplassen og Fagerlia. Det betyr at strømforsyningen er på plass, i god tid før jul, sier Kildal.
Krevende kabelarbeid – og viktig kompetansebygging
Kabelforbindelsen er delt inn i 21 delstrekninger, med lengder fra 275 til 780 meter. Kabelen ligger i rør nesten hele veien, med enkelte partier i OPI-kanal. De største kabeltromlene veier opptil 9,2 tonn, og under trekking er det brukt containerbil for økt stabilitet og sikkerhet.
Prosjektet har også vært en viktig læringsarena for Linea sine lærlinger.
– Slike prosjekter gir verdifull erfaring, både teknisk og organisatorisk. Det er viktig for oss å ta med lærlinger i store og komplekse prosjekt, sier Johnsen.
Lærlingene Marius og Iver har deltatt i arbeidet og gjennomfører deler av sin opplæring, inkludert delfagprøve, i prosjektet.
Videre arbeid i 2026
Selv om strømforsyningen til flyplassen nå er etablert, vil Linea fortsette arbeidet med resterende deler av prosjektet gjennom 2026.
– Dette prosjektet viser hvordan utvikling av strømnettet henger tett sammen med regional utvikling, nye arbeidsplasser og framtidsrettet infrastruktur. Vi er stolte av å bidra til at Helgeland får en ny, moderne flyplass med sikker og bærekraftig strømforsyning, avslutter Johnsen.
