Vårt ansvar å gjøre Norgespris tydelig for kundene

Ansatte i Linea har de siste ukene jobbet intensivt for å sikre at alt er klart til lanseringen av Norgespris – den nye statlige ordningen som skal gi private husholdninger og fritidskunder en forutsigbar strømpris. Ordningen gjelder fra 1. oktober 2025, og skal forhindre at forbrukere opplever uforutsigbart høye strømregninger.

Publisert: Oppdatert:
Kundeserviceteamet i Linea står klare til å hjelpe kunder som vurderer Norgespris

– Det er mange brikker som må på plass når en ny, nasjonal ordning skal innføres. Vi må sikre at nasjonale datasystemer samspiller trygt med Lineas egne systemer, og vi må ha gode rutiner for å registrere og følge opp de kundene som velger Norgespris, sier Frode Dorp, leder for kommunikasjon i Linea.

Nettselskapene i Norge har fått en nøkkelrolle i den nye ordningen. På samme måte som med strømstøtten, er det nettselskapene som skal administrere Norgespris – både når det gjelder informasjon til kundene, spørsmål, håndtering av påmeldinger og fakturering av Norgespris.

Vi er klare for å gi god informasjon om Norgespris

– Etter å ha jobbet grundig med gode rutiner og tydelig informasjon til kundene våre, er vi nå klare til å sette i gang når bestillingsløsningen åpner, forteller Dorp.

Informasjon på nettsidene

Parallelt med det tekniske arbeidet har Linea sammen med NVE og de andre nettselskapene, lagt stor vekt på å gjøre ordningen forståelig for kundene. På Lineas nettsider finner man nå utfyllende informasjon om Norgespris, inkludert spørsmål-og-svar, sammenligninger mot dagens strømstøtte og en kommende lenke til bestillingsløsningen.

Elhub har fått ansvar for å utvikle den nasjonale løsningen for bestilling, og siste prognose tilsier at den åpnes i slutten av september (uke 39). Når løsningen er klar, vil Linea publisere en tydelig lenke på sine nettsider, slik at kundene enkelt finner frem.

•	Elin Slänsby og Frode Dorp anbefaler kundene å lese mer om Norgespris

Lite lønnsomt på Helgeland så langt

Slik spotprisen har utviklet seg i 2025, har Norgespris hittil ikke vært gunstig i Lineas område. Snitt spotpris for Helgeland (prisområde NO4) så langt i år har vært 5,6 øre/kWh, mens Norgespris ligger på 40 øre/kWh (uten mva. i Nord-Norge).

– Så langt har spotprisen ligget langt under Norgespris, og vi ser derfor at ordningen ikke ville vært lønnsom for våre kunder hittil i år. Samtidig kan forholdene snu, og vi anbefaler at folk setter seg inn i informasjonen vi har lagt ut før de tar et valg. Det kan være fordeler med å ha en fast pris, men det finnes også avtalevilkår som er viktig å være klar over, sier Dorp.

Kundene må selv vurdere

Linea understreker at valget om å bestille Norgespris er opp til den enkelte kunde.
– Til syvende og sist er det du som kunde som må vurdere om Norgespris passer ditt forbruksmønster og ditt behov for forutsigbarhet, sier Dorp.

Norgespris på vinteren kan være aktuelt hvis prisene går opp

Les mer om Norgespris

Les mer

Vi anbefaler alle kunder å sette seg inn i hvordan Norgespris fungerer før de tar et valg. På våre nettsider finner du utfyllende informasjon, ofte stilte spørsmål og lenke til bestillingsløsningen når den åpner.

Fant du det du lette etter?